nazad na priče

«ISPOD STOLA », zbirka priča, AGM, Zagreb, 2001.

 

             «Novele Marine Šur Puhlovski, okupljene u zbirci «Ispod stola», nameću se senzibilitetu suvremenog čitatelja oštrinom zapažanja, narativnom konzistencijom, rafiniranom jednostavnošću i prepoznatljivim autorskim slogom. Povezuje ih jedinstveni tematski interes: otkrivanje neobičnosti u običnom, skidanje krinke s prividno poznatih stvari, kopanje ispod površine poznatoga, očuđavanje banalnoga i neprimjetnoga u posve realnom okolišu. Povezuje ih i jedinstven ugođaj. Iz svake priče struji neka čudna melankolika i muzika tuge: mrtve stvari, tajnoviti životi, neizbrisive uspomene, neispunjeni snovi, nerealizirani egzistencijalni projekti, spoznaja hitre prolaznosti….

…..To nije izmaštana stvarnost, a ni osobe, događaji i prizori koji se ovdje fiksiraju nisu rezultat «rada mašte». «Učinak zbiljskog», gotovo opipljiv, navodi nas  na zaključak da se sve to i dogodilo, i to ne negdje daleko, nego, kako bi rekao Desnica, «tu, odmah pored nas»…

….Odreda su po srijedi ljudi koji su na neki način obilježeni: tjelesnim hendikepom, čudesnim ponašanjem, hirom prirode, rođenjem pod nesretnom zvijezdom»…Život se s njima gorko poigrao i podario im sudbinu dostojnu literature. Svi su vrijedni priče jer su im sudbine neponovljive…

….Čar literature krije se, dakako, uvijek u načinu obrade. U slučaju Marine Šur Puhlovski može se govoriti o jednom specifičnom umjetničkom aranžmanu. Na prvi pogled čini se da se u kreiranju njezinih novela ne osjeća neka «viša» spisateljska intervencija. Jezik je običan, izraz škrt, naracija hladna, objektivistička, lišena bilo kakvih ukrasa i tehničkih bravura. Za razliku od brojnih suvremenih pripovjedača, autoricu ove zbirke ne opterećuje problem osvještavanja narativne tehnike i izraza. Uvjerljivost situacija i unutarnja kohezija priče važniji su joj od konstrukcije, eksperimenta i težnje za dopadanjem… Lapidarnost i gotovo rudimentalna sublimnost sretno su odabrana rješenja, primjerena njezinim umjetničkim preokupacijama – analizi fenomena naše svakidašnjice i oblika autentičnog života».

( Krešimir Nemec, iz predgovora).

………………………………………………………………………….

 PRIČE:

            ISPOD STOLA     ŠTEFEKOVI     JEDINA MAMA


 

Proze Marine Šur Puhlovski priče su antijunaka ili bar priče o ljudima koji u prozama najčešće zauzimaju sporedna, pomoćna mjesta…
…Ima nečeg u tim junacima što podrazumijeva  svojevrsno psihoanalitičko iščitavanje…Autorica zbirke «Ispod stola» traga za onim dijelom čovjekova postojanja koji u djetinjstvu, iza leđa, iza svijesti o posljedici i znanja o dugoročnosti, pronalazi male, skrivene poruke koje se u novom životu zakotrljaju kao lavina, rastu kao brijeg, i uglavnom zatrpaju one koji su se u njihovoj sjeni našli…..
….Velika razdoblja praznog hoda i slike iz koji lijepi kratke životopise svojih junaka Marina Šur Puhlovski cjepka u male crtice, odvajajući priču u veći broj odjelitih ulomaka koji kao stanke u glazbenom djelu odmaraju život od potrebe da se u njemu bude bez događaj, vizije, smisla. Odvajaju život od dosade. I prolaznosti. …Za tu sažetost i neminovnost ona nastoji pronaći precizne izraze i slike. Pa i fraze. S njihovom ubojitom točnošću.

(Grozdana Cvitan, «Zarez», 2002. )